Av erfarenhet vet vi att barn som följer med på tävlingar i unga år och de som har eller får engagerade föräldrar som själva intresserar sig för sporten stannar länge i verksamheten. Det är knappast en slump att många ungdomar som orienterar har föräldrar med orienteringsbakgrund. På orienteringstävlingar finns alla möjligheter: allt från snitslade banor för de allra minsta, till barn som obekymrat ger sig ut i skogen själv och med karta och kompass hittar kontrollerna i obekant skog till ungdomar, elit och de som passerat pensionsåldern. Allt på samma idrottsplats. Tävlande i orientering har plats för alla och är en viktig del i orienterares träning och den sociala samvaron.
Hur går det till på en orienteringstävling egentligen?
Eventor är Svenska Orienteringsförbundets tävlingskalender där du kan se alla orienteringstävlingar i Sverige. Med personlig inloggning får du full nytta av Eventors funktioner. Läs mer här. När du hittat en tävling som du vill åka på så är det bara att ta sig dit. Du kan se på eventor vilka andra från klubben som är föranmälda.
När du kommer till arenan så leta upp Sidensjös klubbflagga. Vid regn brukar vi sätta upp ett tält. När du lämnat din väska vid klubbflaggan kan du gå till sekritariatet och anmäla dig till en lämplig bana. Anmälningsavgifter faktureras klubben efter tävlingen. För att anmäla sig behöver man ha en SI-pinne, det finns att låna från klubben.
Vilken bana ska jag välja?
På orienteringstävlingar kan du välja mellan öppna klasser och ålders- och könsindelade klasser. Öppna klasser finns i olika svårighetsnivåer och längder och du väljer själv den bana du tycker passar. Du kan anmäla dig på plats och starta när du vill. När du anmäler dig till en öppen bana på plats på arenan kan du i de flesta fall se hur banorna ser ut innan du anmäler dig.
De öppna banorna på tävlingar heter oftast en färg plus längd. Färgerna motsvarar olika svårighetsgrader. Den enklaste banan för nybörjare heter Inskolning och har grön svårighet. I inskolning är det ingen tidtagning. Det enda kravet för godkänt på en bana är att man hittar kontrollerna och stämplar dem i rätt ordning. Några tidskrav finns inte. I alla öppna klasser är det tillåtet med skuggning och att springa med en kompis. Du får starta när du vill inom ett angivet tidsintervall, ofta ca 1.5 timmar under förmiddagen.
När barnet känner sig mer säkert kan det testa på åldersklasser. Ålders- och könsindelade klasser har sin givna längd och svårighetsnivå. Dessa börjar från H10 och D10 upp till 90 år. Ungdomar springer två år i varje klass, så en kille som är exempelvis 9-10 år springer i H10 och en tjej som är 11-12 år springer i D12. I dessa klasser är det ej tillåtet med skuggning och föranmälan krävs. Du blir även tilldelad en starttid någon dag innan tävlingen.
Gå till start
När du har anmält dig till en bana så är det dags att gå till start. Starten kan vara nära, men ibland upp till ca 1.5 km bort.
När du kommit till start så är det dags att tömma och checka din SI-pinne. Vid en tävling finns två separata fållor: en för tävlingsklasser (H/D 10, 12, 14, osv) och en för öppna banor. När du hittat fållan för öppna klasser så får du en karta och en kontrolldefinition. För de enklaste banorna finns ofta kontrolldefinitionen även tryckt på kartan. När vi tagit kartan läser vi in oss och passar kartan så att vi vet var vi är. När vi känner oss redo startstämplar vi och ger oss iväg. När vi startstämplar registreras starttiden på din SportIdent-pinne. På kartan är startpunkten uppmärkt med en triangel. Startfållan är ofast inte placerad exakt på samma plats som startpunkten. Vägen från startfålla till startpunkt är snitslad eller på annat sätt tydligt uppmärkt. Startpunkten måste passeras. Startpunkten är markerad med en orienteringsskärm, men ingen stämplingsenhet.
Spring din bana
Nu förflyttar vi oss mot första kontrollen. Redan här bör du ha läst in vilken kodsiffra som kontrollen har och hur kontrollen är placerad. Du stannar så ofta du behöver och läser in dig på kartan. När du kommit till första kontrollen så jämför du kontrolldefinitionens kodsiffra med den kodsiffra som står på kontrollenheten vid skärmen. Om du är vid rätt kontroll stämplar du genom att stoppa ner SportIdent-pinne i kontrollenhetens hål. Kontrollenheten blinkar och piper kort vid stämpling. Nu finns utöver starttiden också tiden för första kontrollen och kontrollens kodsiffra på pinnen.
Nu läser vi in oss på hur vi skall ta oss till nästa kontroll. Fortsätt till dess du tagit alla kontroller.
Från sista kontrollen till mål är det ofta snitslat, den måste man följa. Så fort du nått målet målstämplar du i en kontrollenhet märkt MÅL. Då registreras tiden du gick i mål. Nu finns all information på din pinne, starttid, kontrollernas ID-koder och tiden när du stämplat dessa, samt tiden du målstämplade – allt som krävs för att räkna ut ditt resultat. Du måste ta alla kontroller i rätt ordning för att bli godkänd. Om du har råkat stämpla en extra kontroll under banan så gör inte det någonting.
Efter målstämpling går du till utläsning. Där brukar man även få en remsa med alla sina tider. Det är viktigt att läsa ut, även om du brutit, annars kan arrangören tro att du är kvar i skogen.
Resultat
Om du är nyfiken på resultatet så brukar det sättas upp på arenan. Många arrangörer använder sig också av liveresultat och du kan se resultatet efteråt på eventor. Om du har en GPS-klocka kan du ladda upp din rutt på tjänsten Livelox. Du kan då se hur du har sprungit på tävlingskartan. Livelox är ett bra analysverktyg för att se vilka som är dina starka och svaga sidor.
Alla barn och ungdomar brukar få pris efter tävlingar (inte 7-klubbs). Antingen får man pris direkt när man går i mål, eller så är det gemensam prisutdelning när alla i klassen har gått i mål.
Att ta med sig
Som nybörjare behöver du inte ha några speciella kläder eller skor då i princip all löpning sker på stig eller på öppna ytor. Det är dock krav på att ha heltäckande kläder när vi springer i skogen, så kortbyxor är ej tillåtet. Ta med ombyte åtminstone till fötterna, man bli ofta blöt.
Alla som tävlar regelbundet ska uppträda i klubbtröja, men det är inget krav för nybörjare. Självkostnadspriset är 300 kr för tröja i cl 130-160 och 360 kr för S-XXL. Tröjor finns hemma i de flesta storlekar.
För att stämpla behöver du en SportIdent-pinne. Klubben har att låna ut. Enklare kompasser finns också att låna. När man fastnat för orientering så brukar man vilja ha en egen kompass. På t.ex. Letro sport finns ett bra utbud av kompasser och annan utrustning för orientering.
Kontrolldefinitionen finns både löst vid start och tryckt på kartan. Som nybörjare räcker det med att titta på definitionen på kartan men ju snabbare det går desto mer fördelaktigt är det att ha en sk. definitionshållare på armen.
Ofta finns det möjlighet till dusch på arenan.
Det kan också vara trevligt att ha med sig en campingstol eller en stolsryggsäck.
En liten ordlista
Bomma | Misstag som gör att man tappar tid. |
Bryta | Att gå till mål utan att ha besökt banans alla kontroller |
Definition | Kontrolldefinition, kontrollbeskrivning eller kontrollangivelse. Beskriver kontrollernas placering och kodsiffra. |
Felstämpling | Att stämpla vid fel kontroll, i fel ordning eller glömmer en kontroll. |
Fågelvägen | Raka ”vägen” mellan två kontroller. Kortaste sträckan sett från luften. En banas längd är mätt fågelvägen. |
Gå-fram-tid | På en tävling är klockan vid start framvriden tre minuter. Detta beror på att du innan start väntar tre minuter på att kontrollera din pinne, ta kontrollbeskrivning samt karta. Gäller enbart tävlingsklass, ej öppna banor. |
Inskolningsbana | Mycket lätt orienteringsbana för nybörjare. |
Kodsiffra | Siffran som identifierar en kontroll i skogen och på kontrollbeskrivningen. |
Ledstång | Långsträckta saker i naturen som är lätta att följa, t.ex. vägar, skogsbryn, bäckar o.s.v. |
Livelox | Webbtjänst som visar löparens inspelade GPS-spår på orienteringskartan. Bra verktyg för att analysera vägval och bommar och lära sig hur andra orienterar. |
Miniknat | Lekfull snitslad minibana för de allra yngsta som följer med föräldrar och storasyskon ut på tävling. |
OL | Förkortning av orienteringslöpning. |
Passa kartan | Vrida kartan så att norr på kartan stämmer överens med verkligheten. |
SIAC | Trådlös version av SportIdent-pinne som endast behöver vara runt en decimeter från stämplingsenheten för att registrera stämpling. |
Skugga | Att följa efter någon i skogen, antingen för trygghet eller för att få råd för att förbättra sin teknik. |
Töm och check | Att tömma minnet på sin Sportident-pinne och kontrollera att den fungerar. Görs vid start. |
Uppfångare | tydligt terrängföremål att orientera mot, så som en väg, stig, sankmark eller större höjd. |
Öppna klasser | Vid alla tävlingar finns banor som är öppna för alla att springa och som det går att anmäla sig till på plats. De öppna banorna finns i olika längd och svårighetsgrad för att passa såväl nybörjare som erfarna orienterare. Även kallad direktbana. |
Vill du lära dig mera?
Hos Svenska orienteringsförbundet finns mycket information att hitta.